Kolagen: Kako (i zašto!) ga dodati u ishranu

Ako ste stariji od 30 godina (eksperti kažu da u tridesetima proizvodnja kolagena u organizmu počinje drastično da se usporava), a posebno ukoliko ste često izloženi suncu, jedete slatkiše ili pušite (sve nabrojano samo ubrzava proces gubitka kolagena) —
razmislite o tome da ishranu obogatite ovim proteinom. Evo i zašto…

Šta je kolagen?

U pitanju je čitava porodica končastih, odnosno vlaknastih proteina. Postoji dvadesetak različitih tipova kolagena koji ulaze u sastav naše kože, kostiju, hrskavice i vezivnog tkiva. U našem organizmu kolagen se stvara tokom čitavog života, sa zadatkom da pomogne tkivima da budu elastičnija i da lakše podnesu istezanja. Drugim rečima, kolagen čini da koža izgleda zategnuto i mlado, ali novija istraživanja su pokazala
da organizmu donosi i mnogobrojne druge benefite.

Prvo, kolagen deluje pozitivno na zdravlje zglobova. Studija koju je sproveo Univerzitet u Pensilvaniji pokazala je da su se kod sportista koji su svakodnevno uzimali po 10 g kolagena ublažili simptomi.

Drugo, kolagen može pomoći da se osećamo snažnije i smirenije zahvaljujući amino-kiselinama glicinu i argininu, koje stimulišu stvaranje kreatina, supstance koja podstiče
mišićnu snagu, objavljeno je u knjizi The Supplement Handbook. S druge strane, glicin
ima umirujući efekat na nervni sistem, te pozitivno deluje na san.

Treće, pokazalo se da je kolagen važan i za digestivni trakt, jer se brine za zdravlje sluzokože creva. Kada sve to uzmemo u obzir, ne čudi što se u svetu tako mnogo piše o ovom “molekulu mladosti”, koji se sada, osim u kozmetičke preparate, dodaje i u raznorazne prehrambene proizvode, od vode, preko proteinskih štanglica pa do mleka.

Evo tri načina na koje kolagen možemo dodati u svoju ishranu.

Uvrstite ga u jelovnik

Sadrže ga meso i riba, međutim, u najvećim količinama ima ga u onim delovima ovih
namirnica koje najčešće ne jedemo, poput tetiva, hrskavice i kostiju. Zato se posebno
preporučuje supa od kostiju. Dobar izvor su i belanca, kao i želatin (možete ga pomešati s mlekom pa dodati u kafu, što će je učiniti gušćom i “kremastom”!) Ako ste vegetarijanac, postoje i biljni izvori prolina i glicina, dve glavne aminokiseline iz kolagena. One se nalaze u soji, spirulini i agar-agaru (koji vegetarijanci i vegani često koriste kao zamenu za goveđi želatin).

Naučite ko su najvažniji pomoćni igrači

Određene materije su važne jer pokreću sintezu kolagena u organizmu i utiču na maksimalne efekte kolagena koji smo uneli ishranom ili suplementacijom. To su vitamin C, gvožđe i omega 3-masne kiseline. Sadrže ih paprika, brokoli, citrusi (vitamin C); crveno meso i zeleno lisnato povrće (gvožđe); masna riba poput skuše, tune, lososa (omega-3).

Razmislite o suplementaciji

S obzirom na to da ne jedem meso (koje je važan izvor kolagena iz hrane), odlučila sam da uvedem suplement kolagena — radoznala da vidim hoće li imati efekat, pre svega na kožu, kosu i nokte. Na tržištu možete pronaći ampule tečnog kolagena (rastvor), kolagen u prahu i pilule. Nakon guglanja (i gluglanja, i guglanja…), odabrala sam proizvod slovenačkog proizvođača Medex (dm drogerie) – kriterijum za izbor bila mi je činjenica da su njihovi proizvodi napravljeni od ribljeg, a ne goveđeg kolagena. Osim ovog
kriterijuma, kada birate suplement kolagena, važno je i da imate u vidu cilj koji želite postići njegovom primenom. Naime, na početku sam pomenula da postoje različiti
tipovi kolagena, tako da ne deluju isti molekuli kolagena na, recimo, kvalitet kose ili hrskavicu zglobova. Proizvod namenjen regeneraciji hrskavice je Fortinn, Innventa, kojeg čine specifični bioaktivni kolageni peptidi (manje molekule koje organizam lakše usvaja), dobijeni iz hidrolizovanog kolagena goveđeg porekla.

Fortinn Innventa

Tekst je objavljen u magazinu “Lepota i zdravlje”, izdanje za maj 2018. godine.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s