Od devet do pet: Kako dovesti u ravnotežu um i telo

Umorna sam. Nadam se da se to ne primeti i trudim se da se ne utiče na svakodnevne obaveze, ali ona iskra energije koju osećam kada sam u top formi na poslu, poslednjih nekoliko dana kao da jedva tinja.  Nije to prvi put da mi se dešava — dođe, pa prođe, u ciklusima.

Dugo sam se pitala zašto je tako, a sada sam uverena da znam odgovor. Mislim da mnogi od nas, čiji je posao najvećim delom vezan za radni sto i računar — imamo isti problem:

Mozak nam radi mnogo brže i više nego telo. Nema ravnoteže.

Ne znam da li je i kod vas isto, ali u mojoj se glavi često vrte raznorazne ideje, planovi, kombinacije koje u 17 h ne mogu jednostavno da isključim. Bilo bi lepo kad bi to bilo moguće. Ali, ne postoji dugme koje bi mi omogućilo da sve vezano za posao obrišem i stignem kući  sveže (da ne kažem prazne :)) glave, spremne za novi “set” misli koje me saleću i pre nego što izađem iz kancelarije — deca, škola, domaći zadaci, slobodne aktivnosti svih ukućana, kupovina, spremanje stana, šta kuvati, prijatelji, roditelji, rođendani… Ma, znate i sami. A sve to vreme, dok nisam u kancelariji, u pozadini bruje misli vezane za posao. I zato često pišem poslovne mejlove dok čekam na semaforu i, krišom, šaljem SMS-ove dok s prijateljicama pijem kafu, izlazim s roditeljskih sastanaka da bih telefonirala ili se usred noći uspaničeno budim jer sam u snu shvatila da sam nešto važno zaboravila da uradim a deadline se bliži!

Zamorno je kada vam razmišljanje o jednoj temi, jednoj obavezi, neprekidno prekidaju misli o sledećoj, koja, najverovatnije, s prethodnom nema apsolutno nikakve veze. I dok se sva ta besomučna jurnjava odvija u našim glavama (nadam se da se ne ljutite što upotrebljavam prvo lice množine, verujem da je ovo tipično za današnji stil života), telo uglavnom miruje. Polazim od sebe. Sedim za radnim stolom. Sedim u automobilu. Jedva malo proteglim noge od parkinga do mesta na koje sam krenula.

ŠTA MOŽEMO UČINITI DA BISMO USKLADILI KRETANJE UMA I TELA?

Šta uraditi u situaciji kada je glava puna ideja, a telo jednostavno ne može da realizuje sve te misli? Ili, drugačije rečeno, kada kiptimo od mentalne energije, a fizička energija nam je na nuli?

Zar nije na neki način čudna, uvrnuta, ali i potpuno tačna, pomisao da naše telo ne radi ništa dok smo mi na poslu, dakle, ne učestvuje u delatnosti u kojoj provodimo veliki deo svog života (možda i najveći, nisam istražila statistike). Naravno, ovo se odnosi, pre svega, na kancelarijske poslove, ali verujem da i ako ne radite u ofisu, s vremena na vreme prepoznajete kod sebe određenu vrstu zamora (možda od stajanja, ili stalnog ponavljanja istog/sličnog pokreta, sličnih rečenica itd.)

ŠTA JE REŠENJE?

Da bismo, koliko je moguće, uspostavili ravnotežu između aktivnosti koje u periodu od devet do pet obavljaju naš um i naše telo — trebalo bi navesti um da uspori, a telo da ubrza. Verujem da bismo u tom slučaju bili zadovoljniji, zdraviji, ali i produktivniji.

Nažalost, velika većina nas nema na svom radnom mestu idealne uslove (ovo je eufemizam) da, pod jedan, na miru dobro promisli o svakom zadatku koji treba da reši već, uglavnom, jurimo da završimo što više posla za što kraće vreme i, pod dva, (velika) količina posla ne dozvoljava nam da angažujemo svoje telo — da češće ustanemo, proteglimo se, uradimo nekoliko vežbi, napravimo kraću pauzu tokom koje ćemo izaći u šetnju itd.

Upravo zato moj savet je da se potrudite da pronađete šta je to što vama može da pruži kakav-takav balans. Namerno neću davati savate tipa “uradite to i to”, jer kod svakoga od nas “pali” druga formula. Ipak, kao primer i ideju, navešću ono što meni prija.

Uvek je dobra ideja okružiti se cvećem i zelenilom, kao i prijatnim mirisima čaja, aromaterapijske sveće, eteričnih ulja…
Photo: Nick Morrison via Unsplash.com

3 PRIMERA AKTIVNOSTI RELAKSIRAJUĆIH ZA UM

  1. Pokušajte da listu obaveza organizujete tako da ujutro, dok ste još sveži, obavite one koje su najkomplikovanije i najteže vam padaju. Time ćete rasteretiti ostatak radnog dana.
  2. Proučite Paretov princip: Nazivaju ga još i princip 80:20. Šta to znači? Dvadeset posto onoga što uradimo tokom dana donosi 80% rezultata, a na 80% aktivnosti trošimo vreme a postižemo veoma malo — svega 20%. Drugim rečima, naučite da razdvojite bitno od nebitnog i usredsredite se na ono što će doneti rezultate.
  3. Meni prija da svom umu (ili je to zapravo za “moju dušu”?) nakon dobro obavljenog posla pružim neku “poslasticu”. Na primer, da preslušam pesmu, pročitam tekst za koji ranije nisam imala vremena, obavim privatni telefonski poziv i sl.

3 PRIMERA AKTIVNOSTI ENERGIZUJUĆIH ZA TELO

  1. Uradite vežbice. To mogu biti bilo koje vežbe koje vam prijaju i koje će vas razgibati, a ako ste u nedoumici šta bi to moglo da bude, evo moje preporuke. Najbolje vežbe koje sam ikada radila u kancelariji jeste office yoga Dragane Jovanović. Njih zaista možete odraditi za svojim radnim stolom, a vrlo su efikasne. Naći ćete ih na CD-u koji se dobija kao poklon uz kupovinu Draganine knjige Uspeh je u nama ili, ako vam kupovina knjige nije u planu, posetite neki od seminara ličnog razvoja koje Dragana redovno održava (Dan za vas je potpuno besplatan). Na seminarima Dragana sa polaznicama često radi office yogu.
  2. Prošetajte, brzim hodom 20-ak minuta, to može da bude i u blizini zgrade u kojoj radite. Priliv nove energije je garantovan.
  3. Obiđite koleginicu s kojom volite da proćaskate. Čak  i šetnja niz hodnik do druge kancelarije je korisna, posebno u kombinaciji sa prijatnim, neobaveznim razgovorom.

Dakle, suština je da tokom radnih dana obratimo pažnju na nivo energije i pokušamo da primenimo lične tehnike koje će nam pomoći da uspostavimo balans između onog što radi naš um i telo.

I, još samo jedna stvar. Ovaj post je samo ideja na temu “šta bismo mogli učiniti da pokrenemo stvari u dobrom pravcu kada na poslu osetimo zamor”. Naravno da on ni približno nije rešenje za sve probleme koje imamo na radnom mestu, ali je makar start.

ŠTA VAS RELAKSIRA/POKREĆE NA POSLU? AKO IMATE IDEJU, OSTAVITE JE U KOMENTARIMA, MOŽDA NEKOME BUDE KORISNA!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s