Ajurvedska ishrana: Vodič za početnike

brooke-lark-289769
Foto: Brooke Lark /unsplash.com

Prenosimo sveobuhvatan tekst o osnovama ajurvedske ishrane, sa portala sonima.com. Autor teksta je profesor ajurvedske medicine dr Džajagopal Parla.

Koliko god nam se dopadao koncept švedskog stola i ideja da možemo bez ograničenja da uživamo u hrani, drevna ajurvedska tradicija ima veoma dobar razlog kada ceni kvalitet u odnosu na kvantitet: Ako promenimo način na koji doživljavamo hranu, možemo unaprediti zdravlje i opšte blagostanje organizma.

Bilo da o ajurvedi znate dosta ili tek ponešto, verovatno ste upoznati s tim da je način ishrane veoma važan deo ove tradicionalne medicine. Među najvažnijim porukama jednog od najstarijih ajurvedskih tekstova piše sledeće: “Svaki oblik života, da bi opstao na Zemlji, zavisi od hrane.” Hrana je izvor prane, životne energije. Hrana je ono što nas održava u životu.

Osnovni principi ishrane prema ajurvedi

To je razlog zbog kojeg je ishrana, u ajurvedi, poseban ritual, svečanost. Prema ishrani se odnosi s najvećim poštovanjem, imajući u vidu da ono što unosimo u organizam deluje na tri različita nivoa. Tu je 1) fizički efekat na telo, 2) psihološko-emotivni efekat, koji doživljavamo čulnim organima i interpretacijom u umu oseta koje primamo čulima, i 3) duhovni efekat koji ima snagu da uzdigne našu svesnost.

Danas, u mnogim delovima sveta, hrana je nešto što se prihvata zdravo za gotovo. Mnogi od nas jedu bilo gde i bilo kada, ne razmišljajući mnogo o samom procesu. Takav način ishrane ne korespondira sa ajurvedskim preporukama, koje su umnogome zasnovane na jednom ključnom pravilu: U odnosu prema hrani treba biti skroman i umeren. Ovo je zadivljujući koncept, jer je u ljudskoj prirodi da se, kad god unosimo hranu, javi pohlepa. Ajurveda kaže da treba svesno da razmotrimo šta se dešava u našem umu dok jedemo, te da se izborimo protiv pohlepe. Dok jedemo, trudimo se da naš um bude smiren, a atmosfera oko nas relaksirajuća.

Drugo veoma važno pravilo jeste da se u potpunosti usredsredimo na sam obed. Trebalo bi da sednemo, da ne žurimo, da ukažemo poštovanje hrani koju ćemo uneti u organizam. Nakon toga, moći ćemo svoju pažnju da usmerimo na svih pet čula koja su aktivna dok jedemo. Čulo ukusa je važno jer pomoću njega osećamo arome različitih jela. Čulo vida je podjednako dragoceno – zastanite na trenutak i proučite svoj obrok. Da li su u njemu zastupljene različite boje? Trebalo bi da budu. Kad god možete, koristite prste umesto pribora, jer je dodir veoma važan da upotpuni iskustvo obedovanja. Ne zaboravite da uživate u mirisima hrane i da osluškujete različite zvukove koje stvaramo dok jedemo. Na ovaj način, tokom obedovanja uključeno je svih pet čula.

Vekovna bitka: Kvalitet vs kvantitet

Osnovna razlika između ajurvedskih principa ishrane i onih savremenog nutricionizma jeste da ajurveda daje prednost kvalitetu u odnosu na kvantitet hrane. U ajurvedi se ne broje kalorije, već se hrana unosi zbog svojih fizičkih i – još važnije – psihološko-emocionalnih efekata. Pokušajte da razmislite o tome na sledeći način. Ako jedete čokoladu, verovatno to ne radite zbog broja kalorija koje ona ima. Jedete je zbog načina na koji čokolada čini da se osećamo. Kada se daje ključna važnost količini hrane koju unosimo, zanemaruje se činjenica da se ukupna vrednost hrane krije u nekim njenim nemerljivim osobinama, poput ukusa, teksture, temperature…

U ajurvedi se ne broje kalorije, već se hrana unosi zbog svojih fizičkih i – još važnije – psihološko-emocionalnih efekata

Ostale osobine ishrane koje treba uzeti u obzir jesu lokacija i sezona. Ajurveda tvrdi da treba da jedemo sezonsku hranu jer naš organizam hranu procesuira na različite načine u odnosu na godišnja doba. Takođe, prednost se daje onome što raste u našem kutku sveta. Prema ajurvedi, naše telo najbolje “razume” hranu uzgojenu lokalno. Dakle, popularni pokret “eat local” potpuno je ajurvedski.

Klasifikacija hrane

U ajurvedi postoji nekoliko različitih podela hrane po grupama. Jedna je na osnovu njenih fizičkih karakteristika, poput toga da li je hrana suva, masna, lagana, vruća, hladna, mekana ili čvrsta. Ove fizičke osobine imaju fizički uticaj na nas.

Ukus, s druge strane, prevazilazi okvire fizičkog. Po ajurvedi, razlikuje se šest ukusa: slatko, slano, kiselo, ljuto, oporo i gorko. Smatra se da su ovih šest ukusa veoma važni jer deluju na dubljem nivou. Dok fizički kvaliteti hrane deluju na telo, ukus ima i fizičko dejstvo, ali utiče i na um.

Na primer, ukoliko imamo stresnu nedelju na poslu, možda ćemo želeti da jedemo jaču hranu, onu koja “uzemljuje”. To znači da ćemo birati slatko, slano i masno. Masno je fizička osobina hrane koja budi osećaj utehe, kao kada neko brine o nama, dok slatki i slani ukusu uzemljuju nervozu i smiruju um. Zbog toga, kada smo pod stresom, biramo upravo te ukuse, jer nam pomažu da uspostavimo ravnotežu. Na ovom primeru može se videti koliko je duboko, na podsvesnom nivou, hrana povezana sa osećanjima.

U nastavku je vodič za različite ukuse, koji će vas možda iznenaditi.

Slatko: Pirinač, pšenica, mleko, voće, med, šećer

Slano: Ova kategorija sadrži samo so, međutim, postoje različite klasifikacije u odnosu na poreklo soli, npr. himalajska ružičasta so, morska so, mineralna so…

Kiselo: Limun, kiseli kupus, fermentisana hrana, jogurt

Ljuto: Kumin, origano, kajenski biber, papričice, crni biber, đumbir, vasabi

Oporo: Ovaj ukus često se zabunom dovodi u vezu sa kiselim, ali zapravo se odnosi na sve ono što skuplja usta. To uključuje bob, određene vrste zeleniša i kurkumu.

Gorko: Rukola, endivija, gorka dinja

Kako funkcioniše probava

Hranu bi trebalo unositi samo kada smo gladni. U tome leži razlika između konzumiranja hrane iz fizičkih ili emocionalnih razloga. Ajurveda smatra da hranu treba uzimati isključivo iz fizičke potrebe, jer kada smo gladni, tada je agni, tj. naša sposobnost da varimo hranu, jak. Kada je agni slab a hranu unosimo iz navike, dosade ili nervoze, tada ona postaje toksična za naše telo. Kada nam stomak krči, kada možemo da osetimo peristaltiku (pokrete našeg probavnog sistema), tada je energija vetra, ili vata doša, dominantna. Možemo je uporediti sa nekom vrstom impulsa koji šalje signal mozgu da je vreme za hranu.

Ako hranu ne unosimo iz gladi, već iz navike, dosade ili nervoze, ona postaje toksična za naše telo

Kada smo izrazito gladni, trebalo bi obrok da započnemo malom količinom nečega slatkog, jer to zadovoljava energiju vetra. U ajurvedi, desert dolazi na početku, ali umesto keksa ili kolača to je komadić urme, jabuke ili nešto slično. Nakon toga, uzima se nešto slano i kiselo, obično je to fermentisana hrana. Zatim, kao glavni obok, jedemo nešto slatkasto, oporo i gorko, poput žitarica sa sočivom ili meso i povrće. Na kraju možemo pojesti još nešto blago gorko i ljuto, poput salate.

Ovaj redosled obroka primenjuje se u slučaju izrazite gladi. Kada nismo baš toliko gladni, redosled konzumiranja je obrnut. U tom slučaju se fokus stavlja na podsticanje fiziologije varenja, a ne na njeno ublažavanje. Kao što vidite, pravila ajurvedske ishrane su fleksibilna – ništa nije zacrtano.

Svaka ishrana može biti ajurvedska

Jedna od čestih zabluda jeste da je ajurvedska kuhinja – indijska kuhinja. Zapravo, sve vrste ishrane mogu biti ajurvedske, ako primenimo prave principe. Osnovna razlika jeste da je većina načina ishrane, pa čak i indijska kuhinja, motivisana ukusima i užitkom. Ajurvedska ishrana motivisana je ukusima i zdravljem. Zdravlju se pridaje veća važnost nego užitku. To, naravno, ne znači da nećemo uživati u hrani pripremljenoj u ajurvedskom stilu, već svesno prihvatamo činjenicu da ono što jedemo ima moć da hrani naše telo, um i duh, tj. pomaže nam da dostignemo optimalno zdravlje.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s