Maslac vs gi: Kakva je u stvari razlika?

Maslac ghee zlatni gi a
Foto: Željko Ubiparip

Gi je znatno je skuplji od običnog maslaca (ali ne i od organskog putera). Da li se isplati platiti više? I kada je bolje koristiti maslac, a kada gi?

Maslac se tokom poslednjih godina na velika vrata vratio na zdrave jelovnike. Štaviše, došlo je do potpunog zaokreta u načinu razmišljanja: od onoga kada su nas, tokom osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka – plašili da mlečne masnoće uvećavaju rizik za nastanak kardiovaskularnih bolesti (pa su nam sugerisali margarin kao zdravu alternativu!) do shvatanja da maslac deluje pozitivno, između ostalog, i na umanjenje rizika od pomenutih oboljenja. Iako je nedavno istraživanje magazina PLOS pokazalo da je zapravo odnos između maslaca i kardiovaskularnih bolesti neutralan, odnosno, da on niti izaziva, niti sprečava bolesti srca i krvnih sudova – ipak je dugačak spisak zdravstvenih benefita zbog kojih je poželjno koristiti maslac u ishrani.

A šta je sa gijem?

“Šta je to?”, pitao me je nedavno jedan prijatelj kada sam mu objašnjavala šta sve umutim u bulletproof kafu koju u poslednje vreme pijem ujutro. I pravim gostima koji su raspoloženi da probaju.

Nakon što sam objasnila da je gi (ghee) prečišćeni maslac koji se tradicionalno koristi u ajurvedskoj kuhinji i medicini, te mu se pripisuju mnogobrojna lekovita svojstva, shvatila sam da se o ovoj namirnici kod nas još uvek nedovoljno zna, iako se sada već može pronaći i na policama supermarketa. Recimo, nedavno sam u Tempu kupila Biošpajzov Zlatni gi – više o proizvodu pronaći ćete ovde – po ceni od nešto više od 700 dinara za 270 grama. Dakle, znatno je skuplji od običnog maslaca (ali ne i od organskog maslaca). Da li se isplati platiti više? I kada je bolje koristiti maslac, a kada gi?

NUTRITIVNA VREDNOST

MASLAC: Sadrži vitamine A i D, a kalorijska vrednost mu je 102 kalorije za jednu kašiku.

GI: U njemu se kriju vitamini A, D, E i K, a jedna kašika pročišćenog maslaca ima 112 kalorija (sadrži 100% masnoće, dok maslac sadrži oko 80% masti, 19% vode i 1% proteina).

I maslac i gi sadrže polinezasićenu linolnu kiselinu, koja štiti protiv različitih vrsta kancera (najčešće se pominju kancer dojke i kolorektalni kancer).

PONAŠANJE NA VISOKIM TEMPERATURAMA

MASLAC: Pun ukus maslaca naročito će doći do izražaja  istopljen na parčetu tosta, ili preliven preko povrća, ili — u onim specijalnim prilikama — umućen u kremema za kolače (mmm…). U svakom slučaju – najbolje je blago zagrevanje, nikako tzv. duboko prženje.

GI: Ima “orašastiji” ukus od maslaca i odličan je za dinstanje i prženje jer dobro podnosti visoke temperature (tačka dimljenja – tj. temperatura na kojoj masnoća počne da se raspada – za gi iznosi 252°C, do je za maslac ona 175°C).

PROBAVLJIVOST

MASLAC: Kazein (mlečni protein) i laktoza (mlečni šećer) čine maslac teže probavljivim, ukoliko ste osetljivi ili netolarantni na ove supstance.

GI: Toplota kojom se izlaže maslac tokom procesa proizvodnje gija uklanja kazein i laktozu, što gi čini znatno probavljijim u odnosu na maslac.

S obzirom na to da sam spominjala cene – moram da dodam i to da nas gi, naravno, neće koštati toliko mnogo ako ga napravimo sami. Doduše, ja još uvek to nisam probala, ali sam detaljno uputstvo pronašla ovde i deluje mi sasvim jednostavno, tako da ću se svakako upustiti u “projekat domaći gi” 🙂 čim mi to obaveze dozvole.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s